Den tøffeste sesongen ligger foran oss, sommeren 2026…
Jeg tenker ikke på sommerkroppen eller bikinifin eller noe av det tullet der, men jeg tenker på rutinene
Når jeg startet opp som PT i 2013 fanget jeg ikke opp problemet, men innen 2016-17 ble jeg oppmerksom på det.
Sommeren, spesielt juli og august er drepen for trening og kostholdsrutiner.
Nå i 2026 ser jeg derimot uante muligheter!
Jeg liker å identifisere mønster. Ofte tar jeg meg selv på et eller annet uønsket mønster, etter det ser jeg at det samme mønsteret gjentar seg hos mange andre. På seg selv kjenner man andre er det noe som heter.
Noen har faste rutiner, andre har skjøre rutiner, noen har nye rutiner og en stor andel har enda ikke treningsrutiner i noen form.
Funfact: 80% av den voksne befolkningen oppnår ikke helsemyndighetenes anbefalte minimum av fysisk aktivitet. Det vil si hvis du og en til trener jevnt er det åtte andre som ikke er i nærheten av dette. Ikke egentlig en veldig fun fact si…
Men hva om sommeren, fremfor å være trusselen mot rutinene, faktisk er den beste muligheten du har gjennom året til å bygge eller styrke dem?
For å gi en nyansert anbefaling må nyansene på plass, men kort oppsummert kan vi si at:
– jo kortere ferie, jo mindre viktig er det å tenke på trening i ferien.
Når kunder spør er dette en tommelfingerregel jeg bruker:
-En uke ferie = 0-7 økter
-To uker ferie = 1-14 økter
-Tre uker ferie = 3-21 økter
-Fire uker ferie = 4-28 økter
Jeg presiserer at en økt trenger ikke være en fullblods treningsøkt, men det kan være en aktivitet. F.eks en god tur, en runde golf, gressklipp og hagestell etc
De fleste som allerede har rutiner på plass kjøper det lave tallet i anbefalingen pr uke og legger seg gjerne litt over det, men alle får litt bakoversveis av det høyeste tallet før de får tenkt seg om.
Er det ferie å trene hver dag liksom?
Ja og nei. Jeg sier ikke du må, men du kan.
Fordi hvis vi setter det i perspektiv:
– Når gjennom resten av året har du anledning til å dyrke interessen din for trening?
– Hvor mange ganger gjennom resten av året har du en unnskyldning for å utsette etableringen av treningsrutiner?
-Hvilken annen periode i året er det like lav produktivitet på alle andre områder?
-Hva om du utnytter perioden til å etablere rutinen og det som hører med?
Pga min type jobb har jeg tatt juli helt fri fra jobb siden 2015 da det er den billigste måneden for meg som selvstendig å ha ferie i. Det er helt ok at det er sånn, og fire uker sammenhengende ferie er faktisk luksus. Det er i tillegg slik jeg har blitt oppmerksom på dette mønstrene, eller mulighetene.
Personlig har jeg testet flere varianter:
– Ingen trening med vekter i juli
– Trene så godt som vanlig, men utnytte variasjon av aktiviteter
– Ingen trening totalt sett
– Trene daglig hele juli
– Ingen trening med vekter i juli. Dette var i 2018. Da hadde jeg trent tungt hele vintern og våren i forkant, og var egentlig både sliten og lei. Det førte til at jeg ikke rørte vekter i hele ferien, noe som videre førte til at jeg ikke kom i gang med regelmessig trening med vekter før i slutten av september. Ingen stor krise totalt sett, men rutinene mine fikk en kakk.
– Trene som vanlig, ihvertfall så godt som eller stor variasjon av forskjellige aktiviteter. Dette er metodene jeg synes fungerer best for min del. Og for kundene mine.
– Ingen trening totalt sett. Dette skjedde i 2021. Da var jeg helt tom. Dette kan du se i sosiale medier også. 01.08.2021 stoppet det opp en lengre periode. Jeg møtte en vegg. Ikke en sånn vegg at jeg ble utmattet og sykemeldt, men den sommeren gjorde jeg ikke noe annet enn å bare være. Det føltes ikke bra i det hele tatt. Og det tok laaaaang tid før jeg var tilbake i en regelmessig rutine.
– Den siste, altså Trene daglig på ferie er en ubenyttet mulighet jeg vil tipse om. Hvor ofte skjer det ikke at trening må vike for et møte, arrangement eller noe annet som er viktigere? La oss si du gjennom året har to gode treningsøkter de fleste uker slik at du har et snitt på 1,8 treningsøkter pr uke. Hva om du trener daglig i de tre ukene du er på ferie? Da øker du snittet pr uke pr år til 2,1. Det høres jo ikke sjukt mye ut, men hvis vi ser over en periode på 10 år er det en enorm økning.
For når alt kommer til alt: på ferie burde mamma få lov til å ha en time alene så hun kan være en bedre mamma resten av dagen, en pappa vil være mer produktiv og tilstede om han har fått utføre en daglig mission og unger som ser sine foreldre prioritere vil prioritere bedre selv. Kanskje ikke akkurat nå, men etterhvert.
Er du usikker på hvordan du burde utnytte sommeren og ferien? Send meg en melding her og så kan vi diskutere


