Ferie fra trening i 2026, eller ikke…?

Den tøffeste sesongen ligger foran oss, sommeren 2026…

Jeg tenker ikke på sommerkroppen eller bikinifin eller noe av det tullet der, men jeg tenker på rutinene

Når jeg startet opp som PT i 2013 fanget jeg ikke opp problemet, men innen 2016-17 ble jeg oppmerksom på det.

Sommeren, spesielt juli og august er drepen for trening og kostholdsrutiner.

Nå i 2026 ser jeg derimot uante muligheter!

Jeg liker å identifisere mønster. Ofte tar jeg meg selv på et eller annet uønsket mønster, etter det ser jeg at det samme mønsteret gjentar seg hos mange andre. På seg selv kjenner man andre er det noe som heter.

Noen har faste rutiner, andre har skjøre rutiner, noen har nye rutiner og en stor andel har enda ikke treningsrutiner i noen form.

Funfact: 80% av den voksne befolkningen oppnår ikke helsemyndighetenes anbefalte minimum av fysisk aktivitet. Det vil si hvis du og en til trener jevnt er det åtte andre som ikke er i nærheten av dette. Ikke egentlig en veldig fun fact si…

Men hva om sommeren, fremfor å være trusselen mot rutinene, faktisk er den beste muligheten du har gjennom året til å bygge eller styrke dem?

For å gi en nyansert anbefaling må nyansene på plass, men kort oppsummert kan vi si at:
– jo kortere ferie, jo mindre viktig er det å tenke på trening i ferien.

Når kunder spør er dette en tommelfingerregel jeg bruker:
-En uke ferie = 0-7 økter
-To uker ferie = 1-14 økter
-Tre uker ferie = 3-21 økter
-Fire uker ferie = 4-28 økter

Jeg presiserer at en økt trenger ikke være en fullblods treningsøkt, men det kan være en aktivitet. F.eks en god tur, en runde golf, gressklipp og hagestell etc

De fleste som allerede har rutiner på plass kjøper det lave tallet i anbefalingen pr uke og legger seg gjerne litt over det, men alle får litt bakoversveis av det høyeste tallet før de får tenkt seg om.

Er det ferie å trene hver dag liksom?

Ja og nei. Jeg sier ikke du må, men du kan.

Fordi hvis vi setter det i perspektiv:
– Når gjennom resten av året har du anledning til å dyrke interessen din for trening?
– Hvor mange ganger gjennom resten av året har du en unnskyldning for å utsette etableringen av treningsrutiner?
-Hvilken annen periode i året er det like lav produktivitet på alle andre områder?
-Hva om du utnytter perioden til å etablere rutinen og det som hører med?

Pga min type jobb har jeg tatt juli helt fri fra jobb siden 2015 da det er den billigste måneden for meg som selvstendig å ha ferie i. Det er helt ok at det er sånn, og fire uker sammenhengende ferie er faktisk luksus. Det er i tillegg slik jeg har blitt oppmerksom på dette mønstrene, eller mulighetene.

Personlig har jeg testet flere varianter:
– Ingen trening med vekter i juli
– Trene så godt som vanlig, men utnytte variasjon av aktiviteter
– Ingen trening totalt sett
– Trene daglig hele juli

– Ingen trening med vekter i juli. Dette var i 2018. Da hadde jeg trent tungt hele vintern og våren i forkant, og var egentlig både sliten og lei. Det førte til at jeg ikke rørte vekter i hele ferien, noe som videre førte til at jeg ikke kom i gang med regelmessig trening med vekter før i slutten av september. Ingen stor krise totalt sett, men rutinene mine fikk en kakk.

– Trene som vanlig, ihvertfall så godt som eller stor variasjon av forskjellige aktiviteter. Dette er metodene jeg synes fungerer best for min del. Og for kundene mine.

– Ingen trening totalt sett. Dette skjedde i 2021. Da var jeg helt tom. Dette kan du se i sosiale medier også. 01.08.2021 stoppet det opp en lengre periode. Jeg møtte en vegg. Ikke en sånn vegg at jeg ble utmattet og sykemeldt, men den sommeren gjorde jeg ikke noe annet enn å bare være. Det føltes ikke bra i det hele tatt. Og det tok laaaaang tid før jeg var tilbake i en regelmessig rutine.

– Den siste, altså Trene daglig på ferie er en ubenyttet mulighet jeg vil tipse om. Hvor ofte skjer det ikke at trening må vike for et møte, arrangement eller noe annet som er viktigere? La oss si du gjennom året har to gode treningsøkter de fleste uker slik at du har et snitt på 1,8 treningsøkter pr uke. Hva om du trener daglig i de tre ukene du er på ferie? Da øker du snittet pr uke pr år til 2,1. Det høres jo ikke sjukt mye ut, men hvis vi ser over en periode på 10 år er det en enorm økning.

For når alt kommer til alt: på ferie burde mamma få lov til å ha en time alene så hun kan være en bedre mamma resten av dagen, en pappa vil være mer produktiv og tilstede om han har fått utføre en daglig mission og unger som ser sine foreldre prioritere vil prioritere bedre selv. Kanskje ikke akkurat nå, men etterhvert.

Er du usikker på hvordan du burde utnytte sommeren og ferien? Send meg en melding her og så kan vi diskutere

Veien til flere pullups

Gratulerer, du har klart din første pullup! Du klarer nå 1 pullup når som helst og synes egentlig det er ganske kult! Latsen er blitt mye sterkere, teknikken har løsnet og du har fått trua,

helt til du føler deg cocky og prøver å få til 2 pullups…

Da er det tilbake til den gode gamle sprellingen og følelsen av at det er umulig

Men du har allerede bevist at det er mulig å få til 1 repetisjon, og slik kan du få til mange flere:

  • Bruk «clustersett» hvis du er dame
  • Bruk vektøkning hvis du er mann

Clustersett egner seg for å få opp volumet og bygge opp kapasitet til å utføre mer arbeid på en tung belastning. Den kan brukes til alt fra knebøy og markløft til benkpress og pullups, men er nok mest brukt på overkroppsøvelser.

Vektøkning egner seg for å øke styrkenivået på 1 til 5 repetisjoner. Når en manns styrkenivå øker betydelig vil en mann kunne ta flere sett med reps på en lavere belastning

Særlig damer/jenter responderer godt på clustersett i øvelser som pullups. Tipper det har noe med generelt høyere arbeidskapasitet enn menn, men ofte ikke like høyt absolutt styrkenivå.

Før noen blir fornærmet: Det er ikke uvanlig å se damer utføre flere sett med reps på 90-95% av sin 1RM. Noe som er ganske badass. Gutta derimot gruer seg til økter med reps opp mot 85-90% av 1RM.

Eksempelet er fra en annen øvelse, men istedenfor å dikte opp en historie bruker jeg et ekte eksempel:

En kunde av meg, Katrine kjørte 3×8 reps på 35kg i skråbenk her om dagen, mens hennes 1 RM i samme øvelse er «bare» 40 kg. Det er rått! Til sammenligning kjørte Jon samme øvelse tidligere samme dag. Han gråt litt av 3×5 reps med 72,5kg, men klarer fint 95kg på 1 repetisjon

Poenget er at absolutt styrke og arbeidskapasitet er to måter å måle styrke på som begge har høy verdi, men at man må se an individet, uavhengig av kjønn. Det skjer at kvinner responderer bedre på vektøkning og menn på clustersett, men stort sett er det ikke sånn.

Dette tar oss tilbake til temaet og hvordan få til flere pullups når du først klarer 1 repetisjon:

  • Clustersett
  • Øk vekten

Slik gjør du clustersett i praksis:

  • Planlegg at du skal ta 2 sett, ikke heng deg opp i at sett nr 2 blir dårligere enn første sett
  • Kjør et oppvarmingssett med nedtrekk eller pullup med strikk først, 5 til 10 reps.
  • Ta en ålreit pause hvor du rigger deg til med en benk eller kasse der du skal utføre dine pullups
  • Første sett ser slik ut: Ta 1 repetisjon, slipp deg ned og slapp av i armene i 10 sekunder, ta 1 repetisjon, slipp deg ned og slapp av i armene i 10 sekunder, ta 1 reps, osv osv til du IKKE klarer 1 repetisjon. Dette er da et sett med flere clusters innad i settet, altså et clustersett.
  • Det er viktig at du avbryter på første mislykkede cluster uansett hvor du er i progresjonen.
  • Nå kommer en lang og god pause på minst 3 minutter, gjerne mer. Du kan gjøre noe fornuftig i pausen, men du får ikke bli andpusten eller sliten. Ta pausen på alvor!
  • Andre sett vil sannsynligvis bli bittelitt kortere, men det er vanskelig å vite før du tester ut metoden.
  • Progresjon: Når du klarer 5-6 clustere med 1 repetisjon er du klar for å øke til 2 repetisjoner. Fortsett slik (altså at du sikter på 5-6 clustere, avbryt på første mislykkede cluster). Merk at du øker reps på ukesbasis, ikke innad i en økt.
  • Når du kommer til at du klarer 2 sett med 4-5 reps i løpet av 5 clustere er det på tide å planlegge en maks reps test. Det er smart om du tar den neste økt slik at du er uthvilt. Tipper du havner et sted mellom 8 og 12 reps

Slik gjør du vektøkning i praksis:

  • Planlegg med 3 sett
  • Kjør et oppvarmingssett med nedtrekk eller pullup med strikk først, 5-10 reps.
  • Ta en ålreit pause hvor du rigger deg til med et vektbelte der du skal utføre dine pullups
  • Heng en vektskive på 1,25kg i beltet ta 1 til 5 reps, men stopp FØR du kommer dit at du ikke klarer 1 fin repetisjon til.
  • Progresjon: Øk vekten med 1,25kg på ukesbasis. Hold deg til 1-5 reps og STOPP FØR du kommer dit at du ikke klarer 1 fin repetisjon til.
  • Når du kommer dit at du klarer 2-3 reps med +10-15kg i beltet klarer du mest sannsynlig 8-10 reps med bare kroppsvekt. Viktig at du sparer selve testen til neste økt slik at du er uthvilt.

Lurt å huske på for begge metoder:

  • dette må skje først i økten
  • alt som gjorde deg i stand til å klare din aller første pullup gjelder fortsatt, særlig slik som nedtrekk, roing etc

Velg en av metodene og hold deg til metoden 1 økt i uken i minst 8 uker. Det tar tid å komme videre, men det vil løsne om du følger anbefalingene om når du skal stoppe.

Bulgarsk utfall KAN bli din favoritt hvis du har passe:

  • avstand
  • vinkel
  • bredde
  • fundament

Bulgarsk utfall (bulgarsk splittknebøy på nerdenivå) er en strålende øvelse for å jobbe isolert med et og et bein. I tillegg er den kjent for å flytte komfortsonen med hvert sett, noen sier til og med at den tester viljen til å leve…

Øvelsen er direkte overførbar til sport, idrett, aktivitet og hverdagsliv, og spesielt til andre beinøvelser i styrketreningsverden.

Hvorfor det?

  • Det svake beinet har ingen steder å gjemme seg. Det må være med og yte like mye som det andre. Supersmart hvis det er stor styrkeforskjell…
  • Du jobber med styrke, mobilitet og balanse i en og samme øvelse
  • Mange idretter krever fraspark fra et bein om gangen, ikke fra to i et perfekt symmetrisk oppsett
  • Den kan belastes meget tungt, men med mindre total slitasje på rygg, skuldre og nakke sammenlignet med tradisjonell knebøy. Noe som gir mulighet for mer trening uten økt restitusjonstid

Når jeg får inn nye kunder oppstår det ofte et minneverdig øyeblikk første gangen jeg forteller de at i dag skal vi gjøre bulgarsk utfall.

Noen trekker pusten og sier huff, andre er mer positive da de ikke helt vet hva de har i vente…

For å få en fin utførelse på øvelsen er det de fire punktene nevnt innledningsvis som er verdt å fokusere mest på:

  • avstand fra benken/kassa utgjør størsteparten av løsningen for en mer likbar øvelse
  • vinkel på vrista, eller oversiden av foten legger til rette for en stødigere (og krampefri) utførelse
  • bredde på beina vil skape stabiliteten du savner
  • fundament mot underlaget, en undervurdert detalj

Avstand:
Med dette menes avstand fra benken eller kassa du bruker til å legge bakre bein på. Det finnes flere guider for dette, men den jeg foretrekker er 3,5 fot fra benken. Det kan være noe kortere hvis du må bruke en kasse som er høyere enn en standard treningsbenk, kanskje 3 fot. Dette måler du ved å stille deg med leggen inntil benken, sette den ene foten foran den andre og telle opp tre og en halv fot. Du trenger ikke lære deg hvor lang en engelsk fot er fordi vi bruker din faktiske fot.

Neste nå er å slenge vrista på benken bak deg.

Vinkel:
Det er to primære vinkler vi tenker på her. Den ene er vinkelen på leggen på fremste bein (sjekk bonus 2). Den andre, og den jeg vil diskutere for mer komfort, er vinkelen på vrista på bakre bein. Den som er oppå benken bak deg.
Mange som ikke liker øvelsen har bare tåa på benken. Dette skaper ustabile arbeidsforhold. Legg vrista/oversiden av foten på benken. Den kan ligge helt rett eller litt på skrå, men den skal ligge stabilt og i ro uten fare for å tippe til sidene.
Sliter du med kramper under foten kan en vektstang med en squat-pad plassert i riktig høyde i et rack gjøre susen. Da får du støtte på vrista uten at fotbladet må krumme seg sammen.

Bredde:
Hvis du står med begge beina på en linje er det veldig lett for meg å få deg i ubalanse med en liten dytt, men hvis du står litt bredere (si skulderbredde for å gi et bilde) står du veldig støtt.
Hvis du beholder denne bredden når du plasserer det ene beinet oppå benken vil du umiddelbart oppnå en mer stabil struktur og kan yte mye mer raskere. Mest sannsynlig kan du klare deg fint uten noe å holde deg fast i noe også.
Det å holde seg fast kunne vært et innlegg i seg selv.
Hjelper det deg til å pushe mer belastning skal du ikke kimse av det.

Fundament:
Her tenker jeg på to ting. Det ene er fottøy, det andre er underlaget.
Du kan absolutt stå på en balansepute eller bosuball, ev bruke en strikk i et rack eller en slynge for å skape et ustabilt underlag, men dette er sjeldent kompatibelt med en større styrkeøkning.
Hensikten vil ofte være variasjon, en lite gjennomtenkt rehab eller en forebyggende prehab-tanke.
Alt til sitt formål, men skal du lære deg å like øvelsen først og fremst, er et fast underlag å foretrekke.
En myk sko gir dårligere stabilitet enn en fast sko, ev sokkelesten.
Er balanse et issue og alle andre parametre er i orden vil jeg ofte be kunden droppe skoene.

Funker øvelsen mye bedre etter å ha justert inn utførelsen med disse tipsene? Her er et par bonustips for ytterligere finjustering.

Bonus:
Prøv å elevere fremste bein etter noen uker, og bytt til en vektstang eller prøv smithmaskin etter ytterligere noen uker.
Slike progresjoner innad i en øvelse er nok variasjon til at du får nytt stimuli uten at du bytter hele øvelsen.
Som utøver synes jeg slike små rotasjoner innad i en øvelse hjelper meg til å stå lengre i et treningsprogram og en treningsstruktur enn om jeg ikke roterer (fordi da kjeder jeg meg raskere).

Bonus 2:
Skal du ha mest fokus på sete/hofter eller lår/quadriceps?
Det ene utelukker ikke det andre, men en loddrett legg (på fremste bein) og en mer foroverlent overkropp vil gi mer strekk på setemuskler, og med det øke fokus på hoftene som kraftutvikler. Sammenligner vi med et kne som beveger seg forover (på fremste bein) og en mer oppreist overkropp vil det kreve mer av forside lår.

Hvis du ønsker et konkret verktøy for å vurdere egen treningshverdag,
kan du laste ned Treningskompasset her.

Last ned Treningskompasset

Et enkelt verktøy for å vurdere gårsdagen og ta bedre valg i dag.

Kun relevant innhold om trening og livsstil. Ingen støy.

Please wait...

Takk — sjekk e-posten din for Treningskompasset.

PT-studio eller treningssenter — hvordan funker det?

Det er et av de første spørsmålene nye kunder stiller: «Må jeg si opp treningssenteret mitt?» Svaret er nei. Men det er verdt å forstå hva forskjellen faktisk er — og hvorfor kombinasjonen kan være det smarteste du gjør for treningen din.

Hva er egentlig et PT-studio?

Et PT-studio er ikke et treningssenter med månedlig abonnement og selvbetjening. Det er et dedikert treningsrom der du jobber sammen med en coach. Hos meg på Oppsal PT-Studio er jeg tilstede hele økten — vi jobber med teknikk, belastning og progresjon på en måte som er vanskelig å gjøre både sammen og alene i en stor treningshall med støy og kø. Studioet har alt vi trenger for tung, effektiv styrketrening. Ingenting er der tilfeldig — det er der fordi det gjør deg sterkere.

Hva skjer på treningssenteret?

Hvis du har treningssenter fra før, forsvinner ikke den verdien — den øker. Når du vet nøyaktig hva du skal gjøre, hvorfor du gjør det og hvordan du gjør det teknisk riktig, blir timene på treningssenteret langt mer effektive. Du sveiper ikke inn og håper på det beste. Du har et program, du vet hva som er tungt nok, og du vet når du skal øke.

Mange kunder bruker treningssenteret til lettere tilleggsøkter mellom PT-timene. Andre dropper det helt og trener to til tre ganger i uken hos meg. Begge modeller fungerer — det handler om hva som passer livet ditt.

Den vanligste kombinasjonen

Mange kunder kombinerer egentrening på sitt lokale treningssenter med jevnlige besøk hos meg. Vi møtes typisk hver 4. til 8. uke for gjennomgang av øvelser, evaluering av fremgang og oppdatert plan for kommende periode. Da sikrer vi at teknikken sitter, at programmet fortsatt passer der du er, og at du har noe konkret å jobbe mot frem til neste gang.

Andre velger én til to PT-timer i uken hos meg, pluss én eller to selvstendige økter på treningssenteret. To til fire treningsdager, god progresjon og full kontroll — uten at det tar over livet.

Hva du ikke trenger

Du trenger ikke et dyrt treningssenter med alt av utstyr. Du trenger ikke trene fem dager i uken. Du trenger ikke starte fra scratch. Du trenger noen som hjelper deg bruke tiden din riktig — og det er det PT-studioet er der for.

Lurer du på hva som passer for deg? Ta kontakt her

Ny tjeneste: Guidet introtur til stisykling i Østmarka/Trulsen

Bli kjent i Østmarka på sykkel – med en som kjenner stiene

Kategori: Aktivitet og trening | Stavå Styrkecoach


Østmarka er rett utenfor døra for de fleste som bor på Oppsal og Bøler. Likevel er det mange som aldri har vært inne på stiene – ikke fordi de mangler lyst, men fordi det er uvant å orientere seg i nytt terreng på sykkel. Hvor starter man? Hvilke stier er fine å begynne med? Hvor ender man opp?

Det er det jeg kan hjelpe med.

Jeg tilbyr nå guidede sykkelturer i Trulsen/Østmarka-området – for deg som vil bli kjent i marka, oppleve stiene med noen som kjenner dem godt, og komme hjem med en trygghet til å dra ut igjen på egenhånd.


Hva er dette?

En guidet tur, ikke et kurs. Vi sykler sammen gjennom Trulsen, Bukkeberget og Skullerudåsen – jeg viser deg de gode stiene, forteller hva som er hva, og vi tilpasser tempoet etter gruppen.

Underveis deler jeg gjerne erfaringer om terreng og linje der det er naturlig. Men det er ikke strukturert opplæring – det er en tur med noen som kan området.

Du kommer hjem med:

  • Oversikt over stiene og området
  • Trygghet til å sykle her igjen på egenhånd
  • En god tur i marka bak deg

Hvem passer dette for?

Du som er aktiv og er vant til å bruke kroppen – kanskje du løper, trener styrke eller sykler landevei – men ikke har utforsket Østmarka på sti ennå. Du trenger ikke stierfaring fra før. Du trenger en terrengsykkel og lyst til å komme deg ut.

Det passer like godt alene, med en venn eller to, eller som en litt annerledes aktivitet for en liten gjeng.


Stisykling som del av hverdagen

Jeg holder på med stisykling fordi det gir noe de fleste andre aktiviteter ikke gir. Du er ute, du beveger deg, og du må faktisk være til stede. Det er ikke mer komplisert enn det – men det er akkurat det som gjør det verdifullt over tid.

For mange av dem jeg trener med, er marka blitt en naturlig del av uka. Ikke som et program eller et mål, men som noe de faktisk vil gjøre. Det er den typen aktivitet jeg liker å introdusere folk for.


Praktisk

  • Varighet: ca. 2–3 timer
  • Pris: 1 200 kr per person
  • Maks deltakere: 4 per tur
  • Oppmøtested: Avtales ved bestilling – i området Oppsal/Bøler
  • Utstyrskrav: Terrengsykkel, hjelm, hansker og knebeskyttere

Er du usikker på om sykkelen din passer, tar du bare kontakt så avklarer vi det.


Vil du bli med? Send en melding, så finner vi en dato.

👉 Meld interesse her →


Stavå Styrkecoach | torerik.no

Det er ikke noe galt i å være litt forfengelig innimellom, og utnytte det…

Forfengelighet kan være en pålitelig drivkraft.

Forfengelighet kan være grunnen til at du sier nei takk til vaffel på fredag og det kan være grunnen til at du legger treningen inn i kalenderen din.

En mentor av meg sa en gang: Det er ingen tvil om at det er lettere å gjøre en innsats her og nå, ha litt progresjon og holde seg i form enn å vente til en blir skilt igjen…

Som styrkecoach ser jeg etter mønster, fordi mønster har en tendens til å gjenta seg. Noen mønster er det bra å bryte, andre er det bra å utnytte.

Mønster å bryte:

  • Stressing over en misset økt en uke
  • Tankeløs spising
  • Intens scrollig/tv på senga
  • Straffe seg selv med trening
  • All in eller all out på trening eller vektreduksjon

Mønster å utnytte:

  • Lysten til å flytte deler av treningen utendørs om sommeren
  • Nysgjerrighet på nye treningsformer/rutiner om høsten
  • Trening for å bedre humøret og gi energiboost om vinteren
  • Behovet for å stramme opp og føle seg attraktiv før sommeren

Det er få ting som får en til å skjerpe seg mer enn ønsket om å være attraktiv for noen, og det er få tider på året hvor behovet vekkes til live mer enn overgangen fra vinter til vår.

Ser vi til evolusjonen blir de fleste avkom uansett rase unnfanget tidlig på våren.

Etter 10 år med coaching er jeg villig til å inngå veddemål om at minst 8 av 10 nye kunder som tar kontakt fra i dag til og med 01.06 har hovedsaklig et mål for øyet. Stramme opp, komme i mye bedre form og SK2024.

Vi tuller og tøyser med det, men det er samtidig sant. SK eller sommerkroppen er et ønske vi alle har innerst inne. Ønske eller behov. Det er ikke noe galt i å utnytte det, fordi det fører ofte til HK…

…helårskroppen, eller HF som det bør omdøpes til. Helårsfokus!

De smarteste og mest rutinerte trener jevnt hele året. Noen trener det samme hele tiden med små endringer eller justeringer, andre trenger litt større endringer for at treningen skal holde seg interressant og attraktiv.

For min egen del ser jeg mønsteret gå igjen på denne måten:

  • På tampen av vinteren liker jeg å «pumpe» musklene noe mer, være mer strategisk med kondisjonen og jeg «rydder» opp i kostholdet.
  • Om sommeren liker jeg å flytte større deler av treningen utendørs. Jeg har fortsatt ca en til to økter inne. Med litt reising, stengt barnehage, hagearbeid og mekking på sykler eller biler er det veldig praktisk å ikke måtte dra til et treningssenter like ofte.
  • Fra september bruker jeg 10% av tiden på noe nytt og resten på å trene meg opp til å jobbe med tung styrketrening.
  • Vinteren går med til å fokusere på tyngre løfting og vedlikehold av kondisjon. Personlig finner jeg at dette gir meg mer energi og overskudd til å takle de mørkeste månedene mye bedre. Helt kvitt tungsinn blir jeg ikke, men det er ikke nødvendig.

Alt dette fører for min del til et ålreit helårsfokus hvor jeg ikke går lei.

Jeg er ikke noe god på å kjede meg. Det fører raskt til prokrastinering, som igjen gjør meg særs lite produktiv.

Er jeg produktiv har jeg fokus. Helårsfokus.

Det er styrketreningen du blir sterk av, men det er pausen du blir sterk i

Dette kan være en tøff pille å svelge ved første øyekast, vi prøver en gang til:

Det er selve styrketreningen du blir sterkere av…

Uten tvil og selvfølgelig. Du blir ikke sterkere av å ikke utfordre kroppen med en ytre belastning som kroppens muskulatur og nervesystem må tilpasse seg til.

Det trenger ikke bety at muskelmassen må øke og bli større (selv om det ofte er veldig funksjonelt), men det betyr at en viss form for ytre stimuli må påføres kroppen for å oppnå ønsket respons i nervesystemet.

Det er pausen du blir sterk i…

Med dette litt tunge sitatet peker vi på pausen mellom settene når du utfører dagens styrketreningsøkt.

Det finnes en tommelfingerregel som hjelper oss å avgjøre om vi faktisk trener slik at vi virkelig blir sterkere.

– Er du klar for et nytt sett etter 30 sek? Da er det for lett
– Er du klar for et nytt sett etter 60 sek? Da er det for lett
– Er du klar for et nytt sett etter 90-120 sek? Nå nærmer vi oss noe

Sweetspotten for pause mellom settene ved såkalte flerleddsøvelser når vi benytter tung belastning er 120 sek (eller noe mer) for overkropp og 180 sek (eller mer) for underkropp.

Kan du gjenta neste arbeidssett med vesentlig kortere pause og ha like god utførelse som foregående sett trener du ikke tungt nok til at du virkelig blir skikkelig sterk.

Må du sitte og dingle med beina i 3 min mellom hvert sett?

Du kan, men nei…
Løsningen kalles supersett, og åpner for muligheter til veldig smart bruk av tid.

Jeg skiller dette aktivt inn i faser etter hvor kunden er i sin reise for å gjøre det enkelt for meg selv. De fleste som begynner hos meg kommer med skavanker, er utrent eller har en utfordring hvor det å være konservativ er en viktig strategi.

– Fase 1: Nybegynner. Tåler kortere pauser, fokuset trenger ikke være på pausen, men må introduseres for begrepet. Større supersett.
– Fase 2: Viderekommen. Trenger å lære at pause er et verdifullt verktøy, og må akseptere at de trolig ikke kommer videre før de tar pausen på alvor. Det er styrketrening, ikke kondisjonstrening. Supersett.
– Fase 3: Avansert/Elite. Trenger pausen for alt det er verdt, har skjønt opplegget, vet å utnytte tiden. Smarte supersett hvisomatte dersomatte.

Ps: Det er helt ålreit med korte pauser på oppvarmingssettene.

TOR ERIK STAVÅ
Personvernoversikt

Dette nettstedet bruker infokapsler slik at vi kan gi deg den best mulige brukeropplevelsen. Infokapsler lagres i nettlesren din og utfører funksjoner som å gjenkjenne deg når du returnerer til nettstedet vårt og hjelper oss forstå hvilke deler av nettstedet du finner interessant og nyttig.